Followers

Friday, March 2, 2012

Praktikal Part 1

Sudah lama tak updet blog ni.
Kali ni wen nak updet pasal praktikal. :) wink. Adik2 junior sem 6 kat upsi mesti besh kan dapat pendedahan awal nak macam mana ghuponye prektikal ni. hihi

Well amaran awal, ini bukan nak menakutkan tapi lebih kepada membuat adik2 atau akak2 atau abg2 yang masih dalam sem 6 d mana2 intistusi pendidikan especially those yang ambil option pendidikan awal kanak-kanak.

Yes, wen tak nafikan masa kat UPSI dulu... memang every semester ada ke sekolah untuk buat assignment either untuk mengajar selama seminggu. :P great kan? Wen sangakan dengan pengalaman tu wen da cukup ready dan familiar dengan situasi Pra-sekolah/tadika/kindergarten or any else yg berkaitan dengan budak budak. 

Percayala, sangat berbeza...apa yg beza.. situasinye... caranye.. hehe..
Ok tips untuk post pertama ni: wen nak cadangkan:

1.     Rajin rajinkan lah diri anda mencari rancangan pengajaran harian yang mernagkumi kesemua tunjang. 

2.     Cari seberapa banyak gambar berkaitan dengan pendidikan awal aknak2 dan juga secara bertema.

3.     Carilah seberapa banyak aktiviti luar yang boleh dilakukan untuk aktiviti luar. Maksudnye permainan. Kalau ada 16 aktiviti lagi bagus. Sebab kita praktikal ada 16 minggu.

4.     Bagi morning circle pula, part ni bagi mwen adalah part yang sangat penting dan sangat2 perlu sebab kita nak sediakan budak tu untuk meneruskan pembelajaran pada hari tersebut. Aktiviti bagi morning cirlcle haruslah berkaitan dengan tunjang komunikasi bahasa Malaysia sahaja. (baru je tahu tadi)
5.     Bersambung......

Okey setakat ini dulu... kalau masih tak jelas lain kali kalau berkesempatan wen akan updet lagi....

Nak baca pengalaman peribadi wen?: tengok kat Panda Montel.

1 comments:

Just said...

Study and kerja/praktikal mmg lain sgt2. Lg bagus prepare yourself and buat bnyk research. Tp sy salute sama cikgu2 ni specially cikgu tadika sbb bkn senang mau melayan budak2 ni. Kalau sy, mmg kena rotan owh! Hahahaa..

Post a Comment

 
blog ini diedit oleh fiezah91